A 2019-es Társasjátékos Olympia szabályzata

A 2019-es Társasjátékos Olympia szabályzata

Kedves Játékosok, klubok és egyesületek!

Itt találjátok az idei évi versenyszabályzatát:

1. A TJO célja

A TJO célja a társasjátékozás magyarországi elismertségét növelni azáltal, hogy egy-egy társasjáték lehető legtöbb játékosa közül a legjobbak megmérkőzzenek a bajnoki címért.

2. A TJO menete

A TJO-t az Olympiai Bizottság szervezi. Az idei szezon 2019. március 31-én kezdődik és 2019. november 24-ig tart. Ebben az időszakban a résztvevők „TJO játékokkal” hitelesített „TJO meccseken” és „TJO versenyeken” olympiai pontokat szereznek, amivel bejuthatnak az „Olympiai Bajnokság”-okra, és társasjátékos olympikonná válhatnak. Minden játékos egyéni jelöltként indul, és emellett növelheti az esélyét, ha részt vesz TJO versenyeken, ahol bekerül a legjobb három közé.

2.1. A Társasjátékos Olympiai Bizottság

A Társasjátékos Olympiai Bizottság („TJOB”) tagjait egy-egy szezonra a Nebuló XXI. Alapítvány kuratóriuma kéri fel, április folyamán. A TJO szabályait a kuratórium határozza meg, és a TJOB teszi közzé, valamint szervezi a résztvevő játékosok, klubok, szolgáltatók és kiadók együttműködését.

2.2. TJO meccsek

A TJO meccs TJO hitelesítő helyen, „TJO játékkal” játszott hitelesített meccs, amellyel „Olympiai pontokat” lehet szerezni. A legtöbb pontot gyűjtők bejuthatnak a „TJO bajnokságra”, amelynek győztesei olympiai bajnokokká válhatnak.

2.3. TJO hitelesítés

TJO hitelesítést a TJOB a 2019-as olympiai szezonban is a GameRelation („GR”) csapattal együttműködve, a GR alkalmazás segítségével oldja meg. Új szabály, hogy idén minden TJO meccset a GR alkalmazásban kell hitelesíteni, és csak az ilyen meccsek számítanak abban, hogy melyik játékból lehet Olympiai Bajnokság, és kik jutnak be. Egy hitelesítő személynek, klubnak vagy helynek az Olympiai Bizottság adhat TJO minősítést. A hitelesítést egyszerűen el lehet végezni az erre optimalizált GR alkalmazásban. Az aktuálisan elérhető, és folyamatosan bővülő hitelesítő helyek listája is a weboldalon található.

2.4. TJO játék

A TJO játék egy Olympiára nevezett társasjáték. Az aktuális listát a GR oldalán megtalálod, ami 2019. május 31-ig folyamatosan bővülhet. Itt található a nevezettek listáját: nevezett játékok a GameRelation-ön

  • 2019. március 31-től május 1-ig folyamatosan nevezik be a kiadók az Olympiára jelölt társasjátékaikat, és ezekkel már rögzíthetőek olympiai meccsek eredményei a GameRelation-ben. A kiadók számára az első játék jelölése ingyenes, a további játékok jelöléséért a jelölőnek díjat kell fizetni. (Részletek a „TJO támogatások” című dokumentum „TJO játékok nevezése” pontjában)
  • Május 2-től május 15-ig a klubok beszavazhatnak annyi játékot jelöltnek, ahány klub érvényes szavazatot küld a TJOB-nek: a klub nevezés 5 játékot soroljon fel, a klub számára fontossági sorrendben, amelyeket a legalkalmasabbnak tartanak versenyezni, és szívesen mérik össze ezekkel a tudásukat másokkal. Az első játékok 5 pontot kapnak, a másodikak 4, a harmadikak 3, a negyedikek 2, és az ötödikek 1 pontot. Az összesített pontszám alapján a TJOB meghirdeti május 15-én a klubok által beszavazott TJO jelölt játékokat.
  • Május 16-tól 31-ig a FB társasjátékos csoport tagjai további 5 játékot szavazhatnak be.

A Társasjáték Facebook csoport további 3 játékot beszavazhat május 2-10. között.

2.5. TJO verseny

A TJO verseny egy TJO játéknak TJO hitelesítő helyen előre meghirdetett versenye. Versenyeket a TJOB-val együttműködve iskolák, társasjáték klubok és szolgáltató helyek szervezhetnek. A TJOB szorgalmazza, segít és közvetít, hogy a társasjáték kiadók és a klubok működjenek együtt TJO Versenyek szervezésében, melyre a kiadók kölcsön játékokat és nyereményeket ajánlanak fel a kluboknak és versenyzőknek. Ha egy szervező ezt a szándékát jelzi a TJOB felé, időponttal, helyszínnel és egy felelős e-mail címével és telefonszámával, akkor a TJOB hitelesítő hozzáférést ad a felelősnek, amivel a verseny meccseit hitelesítheti a GR-ben. (Ahhoz, hogy a meccsek eredménye beszámítson a versenyző és a klub eredményébe, ahhoz a GR hitelesítés kötelező elem.)

2.6. Minősített TJO verseny

„Minősített TJO Verseny” feltételei a következő két esetben teljesülnek:

  • A legalább 8 fős TJO verseny „Minősített TJO versenynek számít”, ha a versenyen minden versenyző legalább 3 meccset hitelesített, továbbá az adott játék elnyeri a „TJO Bajnoki játék” rangot. Ez esetben a verseny első három helyezettjét a TJOB meghívja a TJO bajnokságra.
  • Ha a versenyzők száma nem éri el a 8 főt, de legalább 4 versenyző a TJO versenyen, továbbá az adott játék elnyeri a „TJO Bajnoki játék” rangot. Ez esetben a verseny első helyezettjét a TJOB meghívja a TJO bajnokságra.

Egy iskolának, klubnak vagy szolgáltatónak csak egy „Minősített TJO verseny”-e lehet. Ha több ilyen versenye van, akkor időrendben a legelső számít minősítettnek.

2.7. TJO bajnokság

A TJO bajnokság az a rangadó, amelyre egy-egy „TJO bajnoki játékból” a legtöbb olympiai pontot gyűjtők juthatnak be. TJO bajnokságot 2019. szeptember 1. és 2019. november 16. között lehet megrendezni.
A TJO bajnokságokon minden egyes TJO játékból a legjobb eredményt elérők vívják ki maguknak az olympiai arany, ezüst és bronz bajnoki címet. A döntők a legtöbb esetben a bajnokságok napján és helyszínén lesznek, és zárják az eseményt, és kivételes esetben a a Társasjátékok Ünnepe®-n rendezzük. Az ünnepélyes díjátadó minden esetben a Társasjátékok Ünnepe®-n lesz, november 24-én.

2.8. TJO bajnoki játék

TJO bajnoki játék egy olyan TJO játék, amiből lesz bajnokság. A TJO bajnoki társasjáték jelölt rangra a versenyzők emelhetnek TJO játékot az aktivitásukkal. A bajnoki jelölt játékokkal a kiadók TJO bajnokságokat rendezhetnek, ha teljesítik ennek a feltételeit (lásd a 3.2. pont alatt). A kiadó ezt a jogot átadhatja társasjáték klubnak vagy társasjáték szolgáltató helynek.
Bármely TJO játék automatikusan „TJO Bajnoki társasjáték jelöltté” válik, amint a TJO verseny időszakában (május 1. és augusztus 1. között), bármelyik hitelesítő helyen legalább 8 játékos legalább 10 meccset hitelesít vele. A TJO játékokat a GR alkalmazás folyamatosan nyilvánosan rangsorolja, aszerint, hogy melyikkel hány versenyző hány meccset hitelesíthet. (A részletekről „Az év TJO társasjátéka díj” fejezetben olvashatsz.)
2019. augusztus 1-i rangsor alapján a 3 legrangosabb jelölt automatikusan „TJO Bajnoki társasjáték” lesz, azzal a feltétellel, hogy ha egy magyar kiadónak van már egy „TJO Bajnoki társasjátéka”, akkor a további jelöltjével szemben elsőbbséget kap minden olyan kiadónak a legrangosabb játéka, akinek nincs még „TJO Bajnoki társasjátéka”. A további 20 legrangosabb jelölttel hozzájárulási díj befizetésével lehet TJO bajnokságot rendezni.
Ha 2019. augusztus 1-ig nem lenne összesen 3+20 megfelelő jelölt, vagy nem rendeznek belőle bajnokságot, akkor ehhez hozzáadódnak azok, amelyek a következő hónap elsejéig lesznek megfelelők, stb., amíg így betelik a 20 hely. A költségeket így a Nebuló XXI. Alapítvány és a társasjáték kiadók közösen állják. (Részleteket erről a „TJO támogatások” című dokumentum „A TJO bajnokság díja” pontjában olvashatsz).

2.9. TJO pontozás

TJO pontnak a TJO meccseken az aktuális TJO szezonban szerzett pontok számítanak, amit a GR automatikusan ad a hitelesített olympiai meccsek után, és a versenyzők helyezését ranglistán mutatja.

A pontozás algoritmusa

A pontozás algoritmusa

Minden játékos egy meccsen annyi pontot szerez, amennyi játékost számszerűen megelőz, összeadva azon játékosok számával akikkel döntetlent játszott. Ez alól egyedül a 2 fős játékok esetén a nyertes pontszáma kivétel, ha nem áll fennt a döntetlen, ugyanis akkor ő +1 pontot szerez. Ezenfelül minden játékos után csupán két alkalommal lehet pontot gyűjteni minden szezonban.
Példák 2-4 fős játékokra 1. helyezett(ek) 2. helyezett(ek) 3. helyezett(ek) 4. helyezett(ek)
2 fős játék esetén        
Nincs döntetlen 2 0
Döntetlen van 1-1
3 fős játék esetén        
Nincs döntetlen 2 1 0
1. helyezett döntetlen (2 fő) 2-2 0
1. helyezett döntetlen (3 fő) 2-2-2
2. helyezett döntetlen 2 1-1
4 fős játék esetén        
Nincs döntetlen 3 2 1 0
1. helyezett döntetlen (2 fő) 3-3 1 0
1. helyezett döntetlen (3 fő) 3-3-3 0
1. helyezett döntetlen (4 fő) 3-3-3-3
2. helyezett döntetlen (2 fő) 3 2-2 0
2. helyezett döntetlen (3 fő) 3 2-2-2
1-2. helyezett döntetlen 3-3 1-1
3. helyezett döntetlen 3 2 1-1

pontszámítás algoritmusa

Példák a pontszámításra, ha már valakivel több mint egyszer játszanak:

  • 4 játékos játszik, Mari 1., Judit 2., Laci 3. és Peti 4. helyezett lett. Mari, Judittal és Laci játszott már egymással 2 alkalommal, de nem játszott még Petivel. Ez esetben Mari csak a Peti után kap pontot, így ő az eredetileg 3 szerzett pontja helyett csupán csak 1 pontot kap. Hasonlóan Judit és Laci is 1-1 pontot kapnak, hisz mindketten megelőzték az újonc Petit.
  • 3 játékos játszik, Mari 1., Judit 2. és Laci 3. helyezett lett. Mari már Judittal játszott egyet, de Peti még senkivel. Ez esetben mivel csak egyet játszottak egymással Judit és Mari, így az eredeti pontozás marad, miszerint Mari megkapja a pontokat Judit és Laci után is. Így Mari 2 pontot kap, Judit 1-et és mivel utolsó lett Peti, így ő nem kap olympiai pontot.

2.10. Az év TJO társasjátéka díj

Az év TJO társasjátéka díj 1-3 helyezettje díjat az a 3 játék kapja a TJÜ ünnepélyes díjátadóján, amelyek május 1. és november 16. közötti időszakban a legtöbb aktivitást generálták: a játékkal legalább 1 meccset hitelesítő játékosok számát szorozzuk a játékkal összesen hitelesített meccsek számával, és ezt szorozzuk a játék versenyideje szerint 2 ponttal, ha a játékidő 16-45 perces, és 3 ponttal, ha több, mint 45 perces.

2.11. Az év TJO társasjátékos bajnoka díj

A szezon végén, a Társasjátékok Ünnepe®-n kihirdetjük az „Év társasjátékos bajnoka” díj győztesét. Ennek a díjnak az 3 játékos lesz a dobogósa, aki az összes TJO bajnoki jelölt társasjátékkal a szezonban legtöbb TJO pontot gyűjti.

2.12. Az év TJO aktivistája díj

A szezon végén, a Társasjátékok Ünnepe®-n kihirdetjük az „Év társasjátékos aktivistája” díj győztesét is. Ennek a díjnak az 3 játékos lesz a dobogósa, aki az összes TJO bajnoki jelölt társasjátékkal a szezonban a legtöbb játékossal játszott.

3. TJO Bajnokságok szabályai

3.1. TJO Bajnokság rendezése

A TJO Bajnokságokat a TJOB-val együttműködve a TJO játékok magyar kiadói szervezik, vagy ha nincs ilyen, vagy nem vállalja a bajnokság megrendezését, akkor a TJOB ezt a lehetőséget felkínálja az adott játékból legaktívabb verseny-szervezőknek, ha teljesül a TJO játékra, hogy legalább 8 játékos legalább 10 meccset hitelesített vele. A 3+20 „TJO Bajnoki társasjáték”-ból legfeljebb 5-nek lehet a döntője a TJÜ-n, ha megfelelnek a TJÜ döntő feltételeinek (lásd TJÜ döntő).
A TJOB egyezteti a bajnokság szervezőjével minden egyes TJO Bajnokság résztvevő számát, időtartamát és versenyszabályát, attól függően, hogy hány versenyző vett részt a játék versenyein, és ebből hány „Minősített TJO Verseny” volt.

3.2. TJO Bajnokság megrendezés feltételei

A szervezőnek meg kell felelnie a TJO Bajnokságra meghívás és a megrendezés szabályzatának:

  • A legrangosabb 3+20 TJO bajnoki játék jelölttel akkor lehet bajnokságot rendezni, ha ennek megrendezését a kiadó vagy hitelesítő hely megszervezi, és a költségeit is állja. (Részleteket erről a „TJO támogatások” című dokumentum „A TJO bajnokság díja” pontjában olvashatsz).
  • A bajnokság szervezőjének legalább 45 nappal előre le kell foglalnia a TJOB-nél TJO bajnokság dátumot, jelezve annak helyét, időtartamát, és azt, hogy a játék olympiai döntőjét a bajnokság napjára tervezi, vagy a Társasjátékok Ünnepén, ha megfelel a TJÜ döntő feltételeinek. (Részletesen lásd „ A TJÜ döntő feltételei” cím alatt.) A foglalás a bajnokság hozzájárulási díjának átutalásával és a TJOB visszaigazolásával lép érvénybe.
  • A TJOB közzéteszi az általa jóváhagyott dátumot. Ugyanarra a dátumra másik kiadó nem szervezhet már TJO bajnokságot, csak a korábban foglaló kiadó és a TJOB hozzájárulásával.
  • A TJOB tájékoztatja a bajnokság dátumáról és időpontjáról az összes versenyzőt, aki az adott társasjátékkal legalább 5 meccset hitelesített, és megkérdezi, hogy részt akar-e venni a bajnokságon, ha a jelentkezők és azok eredményei alapján bejutna. Ez még csak feltételes kérdés és nem meghívás, a meghívottak a jelentkezők közül kerülnek ki.
  • A jelentkezők közül a TJOB mindenképpen meghívja a bajnokság előtt 10-14 nappal a legjobb eredményt elért versenyzőket (és a bajnokságnak legalább ennyi versenyzőnek helyet kell adnia):
    1. minden hitelesítő hely „Minősített TJO verseny”-ének 1., 2., és 3. helyezettjét (ha egy dobogós nem jelentkezik, akkor nem jöhet helyette más a Minősített TJO versenyről),
    2. ha egy hitelesítő hely nem rendez „Minősített TJO versenyt”, de van legalább 4 olyan játékosa, aki legalább 5-5 meccset hitelesített a bajnokságot megelőző 15 napig, akkor nevezheti a TJO bajnokságra a ranglistájának az első helyezettjét, és ha van legalább 8 ilyen játékosa, akkor a ranglistájának az első két helyezettjét, és ha van legalább 12 ilyen játékosa, akkor a ranglistájának az első három helyezettjét,
    3. és végül a TJOB meghívja az adott játék GR ranglistájának első 3 helyezettjét (ha valaki nem jelentkezik, akkor a GR ranglistában a következő kap meghívást).
  • Ha az így meghívottak száma kevesebb, mint a bajnokság tervezett létszáma, akkor a maradék helyre a jelentkező GR ranglistások közül a legjobbak kerülnek be. (Ha a GR ranglista sorrendben következő játékosa már bekerült a bajnokságra egy Minősített TJO versenyről, akkor a GR ranglistán utána következő kerül sorra.)
  • Amennyiben így is kevesebb jelentkező lenne, mint amennyivel a szervező bajnokságot szeretne rendezni, a szervező a bajnokság napjára hirdethet olyan versenyt, amelynek a legjobbjaival feltöltheti az üres helyeket, de csak olyan játékosokkal, akik a bajnokság kezdetéig legalább 5 meccset hitelesítettek GR-ben az adott játékból.
  • A bajnokságok helyszínét, a szervezőket és játékmestereket a szervezőnek kell biztosítania. A TJOB jelenlévő képviselője segít a helyszínen, és gondoskodik a szabályok betartásáról.

3.3. A Társasjátékok Ünnepe® (TJÜ) döntő feltételei

Olyan „TJO Bajnoki társasjáték”-nak lehet a TJÜ-n a döntője, amelyre az alábbi feltételek mindegyike igaz:

  1. 2019. október 31-ig sor került a játék bajnokságára.
  2. A játék verseny-meccsének ideje legfeljebb 60 perc.
  3. A szervező vállalja az élő közvetítés plusz költségeit.
  4. Amennyiben több, mint 5 ilyen jelölt lenne, akkor ezek közül a GR-ben legrangosabbaknak lehet a TJÜ-n a döntője, azzal a feltétellel, hogy amint egy magyar kiadónak 2 ilyen játéka bekerül, elsőbbséget kap az, akinek nem került még be játéka a legrangosabb 5 közé, ha van olyanja, ami egyébként megfelel a többi feltételeknek, tehát a kiadó vállalja a költségeit is.

3.4. TJO bajnokság versenyszabályai

A bajnokság meccseit időre kell játszani, és a meccsek összeállítását svájci rendszerben kell meghatározni. A TJOB pontos versenyszabályokat javasol minden bajnoksághoz a résztvevők számához, a játék időhöz és a rendelkezésre álló időhöz igazítva. A bajnokság szervezését a GR bajnokság modul használata fogja segíteni.

3.5. TJO szabályok változtatása

Amennyiben 2019.július 30-ig nem vállalná legalább 3 szervező legalább 5 bajnokság megrendezését, akkor lehetőség van a feltételek módosítására. A dátumok és szabályok változtatásának jogát általánosságban fenntartjuk, de ezzel csak végszükség esetén élünk.

3.6. TJO olympikonok nyereményei és egyéb kedvezmények

A TJO bajnoki játékainak díjai, valamint “Az év társasjátékos bajnoka” és „Az év társasjátékos aktivistája” díj a TJOB által a TJÜ-n ünnepélyesen átnyújtott TJO oklevél, és kupa, valamint:

  • az 1. helyezett 25 000 Ft,
  • a 2. helyezett 15 000 Ft,
  • a 3. helyezett 10 0000 Ft.

Továbbá belépőjegyet kap (1 napos felnőtt jegy) a Társasjátékok Ünnepére, aki legalább egy olympiai versenyszám dobogósa lesz és 50%-os kedvezményt kap a Társasjátékok Ünnepe belépőjegy árából (1 napos felnőtt jegy) minden Társasjátékos olympiai bajnokság első 10 helyezettje (ha nem nyert dobogósként belépőjegyet a Társasjátékok Ünnepére).

3.7. Ajándék társasjáték-vásárlási kupon sorsolás

A legalább 3 Társasjátékos Olympiai meccset regisztrálók között kisorsolunk 1 db 50 000 Ft, 1 db 30 000 Ft és 1 db 20 000 Ft értékű társasjáték-vásárlási kupont (amit a társasjáték-kiadók magyar kiadású játékai közül választva lehet felhasználni).
A sorsoláson az esélyeket aktivitással lehet növelni:
– a legalább 5 meccset regisztrálók dupla eséllyel vesznek részt a sorsolásban,
– a legalább 10 meccset regisztrálók tripla eséllyel vesznek részt a sorsolásban,
– minden egyes Társasjátékos olympiai bajnokságon való részvétel további 3 esélyt jelent a sorsoláson.

3.8. További nyeremények

A kiadók a GR kihívásokkal további nyereményeket adhatnak a játékaikkal kapcsolatos aktivitásokért.

3.9. A nyeremény működése

  1. A társasjáték nyeremény kupon értékében a nyertesek ingyen választhatnak a TJO-n résztvevő kiadók magyar kiadású játékai közül.
  2. A nyereményeket költségét a TJO-n résztvevő kiadók és a TJO-t szervező Nebuló XXI. Alapítvány közösen fizetik.

4. A 2019. évi TJO naptár

 

2019-es TJO szezon bevezető időszaka (TJO pontgyűjtés az egyes játékokból és TJO bajnoki játékok nevezése) március 31.- május 1.
2019-es TJO szezon május 1.- november 24.
TJO pontgyűjtés az egyes játékokból és Az év TJO társasjátéka verseny pontszámítási időszaka május 1.-november 16.
TJO bajnokságok szeptember 1.- november 16.
Ünnepélyes díjátadó a Társasjátékok Ünnepén november 24.

5. Elérhetőségek

Ha bármilyen további kérdés vagy észrevétel felmerül, akkor a következőek az elérhetőségek:

Kovács Péter
(Nebuló XXI. Alapítvány önkéntes, GameRelation projekt vezető)
kovacs.peter@nebuloalapitvany.hu
+36 20-886-0128